Pensionistidræt

Du skal dyrke motion fordi, regelmæssig fysisk aktivitet og idrætsudøvelse forbedrer din kondition, muskelstyrke, ledbevægelighed, koordination og psykiske velvære. Og når den udfoldes sammen med andre, styrkes yderligere det sociale samvær.

Luk alle
Åben alle

Har du spørgsmål vedr. træning, eller vil du gerne tilmelde dig et af holdene, kan du kontakte træningsterapeuterne:

Tilmelding aftales med en instruktør på holdet.

Betaling foregår under den enkelte aktivitet.
Oplever du problemer, kan du få vejledning af instruktørerne.

Prisen for at gå på et hold én gang ugentlig er 390 kr. for en sæson (med mindre andet er nævnt).
Går du til styrketræning, kan du komme flere gange om ugen og selvtræne for 390 kr. for en sæson.

  • ”Drengesalen” i Aktivitetscenter Struer, Skolegade 5., 7600 Struer
  • Vestcenter Kilen, Voldgade 14, 7600 Struer
  • Struer Svømmehal, Morten Andersens Passage 7, 7600 Struer

Se vores tilbud

Luk alle
Åben alle

”Smart” er træning af øverste etage. Hjernen skal nemlig trænes, ligesom kroppen. ”Smart” træner hjernens grundlæggende færdigheder, og dermed bliver man hurtigere og bedre til at huske, overskue m.m.

Træningen foregår som en form for leg med øvelser og aktiviteter. Der er ingen test.

Alle kan være med uanset fysisk og mental formåen.

Instruktør: Ergoterapeut Karen Qvist Kristensen

Sted: Aktivitetscenter Struer, Drengesalen

Tid: Mandag kl.13.00-14.00
NB: opstart d. 13. september

Tilmeld dig

Et motionstilbud til dig, der gerne vil snuse til forskellige bevægelser og styrkende øvelser. Der vil blive arbejdet med en blanding af elementer fra Pilates, Yoga samt funktionel grundtræning. Målet er, at vi kan mærke brugen af de forskellige muskelgrupper fra gang til gang og gerne får lidt sved på panden.

Instruktør: Ergoterapeut Laila Visholm

Sted: Aktivitetscenter Struer, lokale: Aktivitet 2

Tid: Tirsdag kl. 14.00
NB: opstart d. 14. september

Tilmeld dig

Holdet er for dig, der har brug for at komme i bedre fysisk grundform eller har brug for støtte til at komme i gang. Det kan være, du ikke er vant til at træne. Måske er du i et rehabiliteringsforløb, eller du har fysiske udfordringer, som gør, at det kan være svært at komme i gang med træning. Ved at træne med andre på et lille hold, kan det være lettere at finde motivationen.

På holdet vil vi arbejde med at styrke musklerne i hele kroppen. Vi vil arbejde med bevægelighed og koordination, og vi arbejder med at forbedre konditionen ved skift i tempo og øvelser.

Vi træner til musik med forskellige redskaber. Øvelserne vil løbende blive tilpasset og varieret. Vi træner som udgangspunkt stående og siddende.

Instruktører: Ergoterapeut Mette Bak

Sted: Aktivitetscenter Struer, Drengesalen

Tid: Tirsdag kl. 12.45

Tilmeld dig

Vi arbejder hele kroppen godt igennem og har fokus på styrke- og balancetræning. Vi starter med en god opvarmning, så kroppens muskler bliver varme. Herefter er vi klar til eksempelvis styrketræning, hvor vi arbejder med arme, ben, mave og ryg. Vi slutter altid timen af med afspændingsøvelser.

Vi bruger forskellige redskaber og lægger elementer af leg ind i træningen. Vi varierer løbende øvelser, temaer og musik.

Holdtræningen er tilrettelagt så alle kan deltage.

Instruktører: Fysioterapeut Christopher Nyhus og ergoterapeut Mette Bak

Sted: Aktivitetscenter Struer, Drengesalen

Tid: Mandag kl. 14.00
       Torsdag kl. 11.00

Tilmeld dig

Dét at gå hver dag har store helbredsmæssige fordele: Du får et sundere kredsløb og hjerte, du sænker din risiko for kræft og diabetes. Du får færre smerter fra muskler og led, og du bliver i bedre humør og får mere energi.

Vi mødes 5 dage i ugen i 12 uger til en guidet gåtur. Fredag er der også mulighed for at komme i varmtvandsbassin. På den måde får du et boost og kommer rigtig godt i gang med træningen. Der er mulighed for at gå i forskellige tempi, fordi vi går i forskellige hold alt efter formåen. Du testes før og efter forløbet i forbindelse med et opstartsmøde, så vi kan måle forbedringerne.


Instruktører:
Ergoterapeut Karen Qvist Kristensen og Ergoterapeut Laila Visholm

Sted: Aktivitetscenter Struer, Indgangen fra Nørregade

Tid:  Mandag kl. 8.30-9.30
  Tirsdag kl. 8.30-9.30
  Onsdag kl. 8.30-9.30
  Torsdag kl. 8.30-9.30
  Fredag kl. 8.30-9.30

NB: opstartsmøde torsdag d. 27. januar kl. 8.30-10.30

Pris: 175 kr.

Tilmeld dig

Karate og styrketræning for seniorer er for dig, som har lyst til at træne og bruge din krop på en anderledes og spændende måde. Træningen tager udgangspunkt i den japanske kampsport Karate og vil indeholde forskellige elementer derfra. I træningen vil du komme til at arbejde med kropsholdning, balance, koordination, motorik, muskelstyrke og udholdenhed.

Selvom træningen tager udgangspunkt i karate som kampsport, vil det primære fokus være på at bruge sporten til at træne kroppen på en anderledes måde. Derudover vil der være fokus på generel træning af bl.a. muskelstyrke, muskeludholdenhed, balance, kondition og selvfølgelig at have det sjovt imens.

Instruktør: Fysioterapeut Christopher Nyhus

Sted: Aktivitetscenter Struer, Drengesalen

Tid: Mandag kl. 15.00

Tilmeld dig

Har du KOL tilbydes du træning af ergoterapeut eller fysioterapeut. Der vil på holdet være terapeutisk vejledning og instruktion, undervisning ved behov, motivation og social støtte til at håndtere sygdommen.

Du er velkommen til at afprøve holdet 1-2 gange for at se, om det er et hold for dig. Vi træner året rundt med undtagelse af 5 uger i sommerferien.

Instruktør: Ergoterapeut Karen Qvist Kristensen

Sted: Aktivitetscenter Struer, Drengesalen

Tid: Onsdag kl. 14.00

Tilmeld dig

Knogleskør Motion er et hold for dig, der er ramt af osteoporose eller ønsker at forebygge. På dette hold arbejder vi hele kroppen godt igennem. Vi har fokus på øvelser, der styrker knoglerne, samt de muskler og sener, som beskytter knoglerne.

Det vil være øvelser, der giver skelettet en kort og kraftig belastning. Det kan være let til moderat konditionstræning og let til moderat styrketræning. Derudover vil vi have fokus på balance og på, hvordan du skal bruge kroppen rigtigt i det daglige, så risikoen for brud og fald undgås.

Alle der har lyst er velkommen, ikke kun dig med diagnosen knogleskørhed, men også dig der vil passe godt på din krop.

Instruktør: Ergoterapeut Mette Bak

Sted: Aktivitetscenter Struer, Drengesalen

Tid: Torsdag kl. 9.00 og kl. 10.00

Tilmeld dig

Vi arbejder meget på gulvet i et roligt tempo. I Pilates gøres der brug af forskellige teknikker; især brugen af åndedrættet i bestemt rytme er vigtigt, ligesom vi koncentrerer os om de kropscentrale muskler; CORE muskulaturen, for at opnå styrke og stabilitet i kroppen. Kropsholdningen bedres, smidighed, styrke og udholdenhed i musklerne omkring rygsøjlen, hofter og skuldre øges. Der vil indgå en del yogaøvelser i træningen. Vi slutter altid timen med en guidet afslapning.

Pilates er en velegnet træningsform til alle, uanset alder og baggrund.


Instruktør:
Ergoterapeut Mette Ørskov Rasmussen

Sted: Aktivitetscenter Struer, lokale: Aktivitet 2

Tid: Tirsdag kl. 17.00-18.00
NB: opstart d. 21. september (8 gange)

Pris: 175 kr.

Tilmeld dig

For alle, som gerne vil holde ryggen stærk og smidig. Både for ryg-opererede og for dem, som gerne vil forebygge rygproblematikker eller holde skavanker nede. Her er særlig fokus på stabilitet omkring rygsøjlen samt kraft og styrke i baller og lår samt mave- og rygmuskler.

Kroppen bevæges igennem med opvarmning, styrkeøvelser, balanceøvelser, udspænding og afspænding. Vi bruger forskellige redskaber og lægger elementer af leg ind i træningen.

Instruktører: Fysioterapeut Christopher Nyhus

Sted: Aktivitetscenter Struer, Drengesalen

Tid: Tirsdag kl. 11.00

Tilmeld dig

Bevægelse og leg med bold giver lige så effektiv træning som styrketræning, og så er det rigtig sjovt. Bolden tilfører det ekstra element af leg, der gør, at det slet ikke føles som træning. Vi prioriterer at holde alle spil i et moderat tempo og temperament.

Du vil komme til at møde forskellige kendte og ukendte boldspil og lege - eksempelvis floorball, indendørs boccia, spikeball med mere. Kom gerne med andre forslag/ ideer.

Alle kan være med (også damer)

Instruktører: Ergoterapeut Karen Qvist Kristensen, Ergoterapeut Laila Visholm samt en gruppe frivillige mænd

Sted: Aktivitetscenter Struer, lokale: Pigesalen

Tid: Tirsdage kl. 12.30-13.30
NB: opstart 7. september

Pris:  175 kr.

Tilmeld dig

Undersøgelser har vist, at hvis vi bevæger os og laver motion, kan vi bedre klare de ting, vi skal i hverdagen. På stolehold laver vi siddende og stående øvelser. Vi laver øvelser, der træner hele kroppen. Vi har fokus på balance, smidighed, styrke og let konditionstræning. Det er gymnastikøvelser i roligt tempo.

Her kan alle være med – også de ældste ældre.

Instruktører: Ergoterapeut Mette Bak og fysioterapeut Christopher

Sted: Aktivitetscenter Struer og Vestcenter Kilen

Tid: Tirsdag kl. 14.00 i Aktivitetscenter Struer, Drengesalen
       Fredag kl. 11.00 på Vestcenter Kilen, Træningssalen

Tilmeld dig

Kroppen trænes i forskellige kredsløbsmaskiner og med forskellige styrketræningsredskaber. Der er mulighed for at komme til træning/selvtræning flere gange om ugen. Hver tirsdag og fredag er der en træningsterapeut til stede. Terapeuten kan hjælpe dig op/ned fra maskinerne, vejlede dig i brug af maskiner og redskaber, lave et individuelt træningsprogram og motivere dig til at yde en god præstation.


Instruktør:  Fysioterapeut Christopher Nyhus

Sted: Aktivitetscenter Struer, Drengesalen

Tid: Mandag kl. 6.00-13.00 og 16.00-19.00 selvtræning.
       Tirsdag kl. 6.00-8.00 og 15.00-19.00 selvtræning.
       Tirsdag kl. 9.30-11.00 træning med træningsterapeut.
       Onsdag kl. 6.00-10.00, 11.00-14.00, 15.00-17.00 og 18.00-19.00 selvtræning.
       Torsdag kl. 6.00-8.00 og 15.00-19.00 selvtræning.
       Fredag kl. 6.00-12.30 og 13.45-16.00 selvtræning.
       Fredag kl. 12.30-13.45 træning med træningsterapeut.

Tilmeld dig

På holdet har vi fokus på at forbedre balancen, ved forskellige stående og gående øvelser. Derudover har vi fokus på at øge stabiliteten og styrken i de muskler, som støtter vores led i hele kroppen. Det vil især være knæ, hofter og ryg. Ved at styrke vores muskler omkring vores led, belaster vi leddene mindre i vores dagligdag, og dermed kan motion reducere smerterne i vores led.

Træningen foregår stående, siddende og liggende på måtter. Under træningen bruger vi forskellige redskaber, f.eks. elastikker og bolde. Vi slutter altid af med afspænding af hele kroppen.

Instruktører: Fysioterapeut Christopher Nyhus og ergoterapeut Mette Bøjgaard Bak

Sted: Aktivitetscenter Struer, Drengesalen

Tid: Tirsdag kl. 8.45
       Torsdag kl. 13.00

Tilmeld dig

Vandtræning er en motionsform, der kan foregå på mange måder og på flere intensitetsniveauer. Vandtræning, der foregår i et varmtvandsbassin, er en blid og skånsom træningsform. Vandets modstand gør, at man skal spænde op i muskelgrupper for at udføre bevægelser, derved giver det øget styrke. Vandtræning har en positiv effekt på muskler, led, knogler, balance, kondition generel funktionsevne – og ikke mindst humøret og hukommelsen.

Træningen er af en halv times varighed og vil afhængig af hold bestå af opvarmning, øvelser der træner styrke, balance og udspænding. Der kan blive inddraget forskellige små redskaber, bolde, plader og musik som afveksling.

Alle kan være med – også selvom man ikke kan svømme. Har du skavanker, hjælper instruktøren med at tilpasse øvelser. Man skal være selvhjulpen i omklædningsrummet.

Instruktør: Ergoterapeut Annemarie Breiner

Sted: Struer svømmehal

Tid:

 

Hold 1) Fredag 12.45-13.15 Vandtilvænning og Balance.
Her vil vi have fokus på at begå sig i vand, øvelser hvor vi har fokus på balance og styrke, og ikke så meget ”vand i hovedet” øvelser.

Alle, også hvis du ikke er helt tryg ved vand, kan være med her.

  Hold 2) Fredag 13.25-13.55 Grundtræning: Kondition, styrke og balance.

Her får vi pulsen op, bruger redskaber til styrketræning og har stor fokus på balance samtidig.

  Hold 3) 14.00-14.30 Vandtræning.

Lidt af det hele og meget mere. Ekstra fokus på udstræk og afspænding.

OBS:
På hold 3 er det muligt, som en opstart inden vandtræning, at svømme baner på egen hånd i det store bassin fra kl. 13.30-14.00.

Tilmeld dig

Yoga er ikke kun for kvinder. Vi arbejder med få lette øvelser, og vi arbejder på at blive lidt mere smidige samt aflaste ryg, lænd og skuldre.

Vi tager hensyn til, at ikke alle kan det samme, og alle kan i hvert fald være med! Hver session afsluttes med afspænding. Der vil være ca. 12 gange.

Instruktør: Elin Kloster Jensen

Sted: Aktivitetscenter Struer, lokale: Aktivitet 2

Tid: Torsdage kl.13.00-14.00
NB: opstart d. 7.oktober til 9. december

Pris: 175 kr.

Tilmeld dig

Har du spørgsmål, så kontakt

Aktivitetscenter Struer

Aktivitetscenter Struer
Skolegade 5A
7600 Struer

96 84 80 96